Fråga Branschen: Hälften av utbildningsanordnarna ger högt betyg till samarbetet med branschen

I årets sista ’Fråga Branschen’ frågade vi utbildningsanordnare inom fastighetssektorn hur de upplever att samarbetet med fastighetsbranschen har fungerat under 2024. Resultaten visar att samarbetet fungerar väl, men att det finns förbättringspotential när det gäller att erbjuda praktikplatser.

När utbildningsanordnarna betygsätter hur samarbetet med branschen fungerat det senaste året, blir medelvärdet 3,48 på en femgradig skala. Närmare hälften (49 %) ger höga betyg mellan 4 och 5, medan endast 15 % ger låga betyg mellan 1 och 2. Nöjdast är utbildningsanordnarna inom vux- och arbetsmarknadsutbildning (3,73) följt av yrkeshögskolan (3,60). Gymnasieskolorna är minst nöjda (3,20).

På frågan om vad som fungerat bra i samarbetet under året nämns bland annat att det finns ett intresse och engagemang från branschen, att man har ett gott informationsutbyte samt bra nätverk och forum för att driva utbildningsfrågor. Man uppskattar även att det finns företag som erbjuder praktikplatser till eleverna på utbildningarna.

När utbildningsanordnarna får uppge hur branschens intresse för att erbjuda praktikplatser har förändrats under året, svarar över hälften (55 %) att det varit oförändrat. Endast 5 % uppger att intresset ökat, medan en tredjedel (34 %) säger att det minskat. Det är framförallt anordnare inom gymnasieskolan och vux- och arbetsmarknadsutbildningen som anser att det har minskat (36%), men även de inom yrkeshögskolan (27%).

På frågan om vad som bör förbättras i samarbetet under 2025 nämner många just utbudet av praktikplatser. De lyfter också fram behovet av bättre strukturer i samarbetet (t.ex. samordning kring APL och programråd), ett ökat fokus på utbildningsinnehållet samt en tätare dialog med och högre engagemang från fastighetsbranschen.

”Det är glädjande att samarbetet mellan utbildningsanordnare och branschen i stort sett fungerar bra. Samtidigt är bristen på praktikplatser en viktig utmaning där branschen behöver bli bättre på att erbjuda fler möjligheter för att möta framtidens kompetensbehov. Genom att stärka samarbetet och tydligare visa hur utbildningar kan bli en strategisk tillgång för företagen, kan vi tillsammans säkra kompetensförsörjningen och göra utbildningsprogrammen ännu mer attraktiva.” säger Therese Malmgren, utvecklingsledare på FU.

Therese Malmgren, utvecklingsledare