
I årets första Fråga Branschen ville vi fråga utbildningsledare inom yrkeshögskolan hur de upplever det är att driva fastighetsinriktade utbildningar.
Resultaten visar att lite över hälften (53%) tycker det är lätt att bedriva sina utbildningar, och nästan lika många (47%) att det är svårt. För att bättre förstå vad som gör utbildningarna lätta eller svåra fick utbildningsledarna betygsätta olika delar/faktorer inom fastighetsutbildningarna, på en skala mellan 1-5.
Högst betyg ger utbildningsanordnarna det geografiska läget för utbildningarna (4,50), lokalerna för undervisningen (4,25) och den kompetens som lärarna har (4,09). Den positiva bilden av kompetensen delas oavsett vilken utbildning man ansvarar för.
Utbildningsledarna ger samtidigt lägre betyg när det gäller tillgången på lärare/konsulter (3,20), kurslitteraturen (3,08) och förkunskaperna hos de studerande (2,89). Här ser vi stora skillnader mellan områdena när vi jämför mellan olika utbildningar.
Till exempel får tillgången på lärare/konsulter ett toppbetyg (5,00) för fastighetsingenjörsutbildningarna. För fastighetsförvaltare blir betyget istället 3,33 och för drift- och fastighetstekniker är det ännu lägre; 2,75.
Förkunskaperna hos studerande för drift- och fastighetstekniker anses gott och får betyg 3,67, vilket kan jämföras med de studerande för fastighetsingenjör på 3,00 och fastighetsförvaltare på 2,83. De med ansvar för fastighetsförvaltarutbildningar uttrycker bland annat en önskan om att det ska ställas fler krav på de studerande som söker in till utbildningen.
“Generellt använder vi inte så mycket kurslitteratur på denna utbildning. Det finns inte särskilt mycket som är anpassat för yrkeshögskolan men mycket av kunskapen är förstås allmängiltig oavsett utbildningsnivå!.” – Utbildningsledare för drift- och fastighetstekniker.
Totalt uppger 30% av alla utbildningsledarna att det saknas läromedel. Och det är framför allt inom fastighetsförvaltarutbildningarna som läromedel saknas. Samtidigt svarar 46% att de inte vet om de saknar läromedel.
På frågan kring vilka övriga utmaningar man tampas med som utbildningsledare nämner majoriteten av de svarande utmaningen med att få LIA-platser till sina studerande.

”Det är tydligt att det råder delade upplevelser bland utbildningsledarna om sitt arbete – vissa ser det som smidigt och välfungerande, medan andra kämpar med betydande utmaningar. Styrkor som kompetenta lärare och bra utbildningsmiljöer vägs upp av problem som brist på kurslitteratur, svaga förkunskaper hos studenter och svårigheter att hitta kvalificerade lärare. En av de största utmaningarna är fortfarande att ordna LIA-platser, vilket riskerar att påverka både utbildningarnas kvalitet och studenternas möjligheter att etablera sig i branschen.” säger Therese Malmgren, utvecklingsledare på Fastighetsbranschens Utbidlningsnämnd.