Fråga Branschen: Vanligast att medarbetare lär av varandra

Vår senaste Fråga Branschen-undersökning visar att den vanligaste metoden för att lära sig nytt är att medarbetare lär av varandra. Däremot är det färre som använder skuggning mellan kollegor som en del av det interna lärandet. Många företag erbjuder också specialutbildningar, och en del har börjat använda kortare yrkeshögskolekurser, vilket är en positiv utveckling.

Resultaten visar att den vanligaste metoden för kompetensförsörjning är intern kompetensutveckling genom kunskapsöverföring mellan kollegor (90%) . Samtidigt är det endast 42% som använder intern kompetensutveckling genom skuggning mellan kollegor. 88% uppger att man erbjuder uppdragsutbildningar till sina medarbetare. Närmare en femtedel (18%) erbjuder korta YH-kurser på yrkeshögskola vilket är roligt att se då det är en rätt ny utbildningsform. 

På frågan om i hur hög utsträckning man ger medarbetare möjlighet att sprida ny kompetens vidare i organisationen, svarar 23% att man gör det i mycket hög utsträckning medan majoriteten (58%) säger att man gör det i viss utsträckning.

Resultaten skiljer sig mellan privata och kommunala bolag. Nästan alla kommunala bolag (98%) erbjuder uppdragsutbildningar, vilket kan jämföras med de privata bolagen på 75%.  Men när det gäller att sprida kunskapen vidare i organisationen så uppger 35% av de privata bolagen att man gör det i mycket hög utsträckning, vilket kan jämföras med 18% för de kommunala bolagen.

Flera påpekar att uppföljning av utbildningsinsatser är bristfällig och behöver förbättras.

Vi ser i kommentarerna från de svarande att möjligheten att sprida ny kompetens i organisationen varierar kraftigt beroende på flera faktorer. En del upplever att tjänstemän har lättare att sprida kunskaper på grund av sin närhet till kollegor, medan andra roller är mer isolerade och specialiserade, vilket gör spridning svårare. 

Vissa företag har interna forum, veckomöten eller enhetsmöten där kompetensöverföring tas upp, men det är sällan organiserat på ett systematiskt sätt. I mindre arbetsgrupper eller företag sker kunskapsdelning mer naturligt på grund av närhet och mindre komplexa strukturer. 

”Det är glädjande att se att många bolag erbjuder flera möjligheter till kompetensutveckling till sina medarbetare. Även om det finns goda möjligheter och intentioner att sprida ny kompetens vidare i organisationerna, varierar genomförandet stort beroende på bl. a roller, engagemang och struktur. Många organisationer saknar ett aktivt och strukturerat kompetensutvecklingsarbete, och det är ofta upp till medarbetaren och chefen att säkerställa att kompetens delas vidare. Ett mer strukturerat och konsekvent arbetssätt kring kompetensöverföring efter utbildningar skulle kunna bidra till att förbättra spridningen av nyvunnen kunskap.”  säger Therese Malmgren på Fastighetsbranschens Utbildningsnämnd.