
Vi på FU har i uppdrag att marknadsföra och kommunicera fastighetsbranschen och dess yrkesroller till allmänheten för att fler ska känna till och tycka om vår bransch. Därför tar vi vartannat år, med hjälp av Ungdomsbarometern, fram rapporten Unga om fastighetsbranschen för att få reda på vad unga personer egentligen känner till och tycker om oss.
Årets rapport visar att kännedomen om branschen inte har förändrats nämnvärt sedan den senaste undersökningen. Exempelvis har 3 av 10 unga ingen uppfattning om vår bransch och bland de som har en uppfattning så förväxlar många vår bransch med mäklarbranschen. Dessutom uppfattas yrkesrollerna fastighetstekniker och fastighetsskötare som tråkiga.
Vad gäller utbildning så fokuserar rapporten på gymnasievalet och där visar rapporten att endast 2% av de som känner till vvs- och fastighetsprogrammet kan tänka sig att gå det.
”Självklart så är det tråkigt att relativt få unga personer känner till vår bransch. Att vi dessutom förväxlas med mäklarbranschen och att fastighetstekniker och fastighetsskötaryrkena uppfattas som tråkiga bidrar starkt till att många unga inte väljer oss.” säger Tom Hansen, kommunikationsansvarig på FU.

Vidare visar undersökningen att ungefär en tredjedel av de tillfrågade kan tänka sig att jobba i branschen under en begränsad tid men när det gäller ett permanent jobb så är det endast ca 7 % som kan tänka sig det.
De flesta som kan tänka sig ett fastighetsyrke permanent är killar och bor i storstäder. Intresset är lägre bland de yngsta, särskilt 15-16-åringar. Gruppen har en något mindre akademisk bakgrund och en större andel med utländsk bakgrund. Tre av tio har föräldrar födda utomlands, och lika många har föräldrar med högskoleutbildning.
”Samtidigt är det bra att rapporten så tydligt visar vilka attityder vi som bransch tillsammans måste förändra. Vi vet att ett jobb i fastighetsbranschen innebär frihet, trygghet och möjligheter att utvecklas och kan vi tillsammans hitta sätt att nå ut till den unga publiken så har vi möjlighet att påverka. den rådande uppfattningen hos unga. Vi på FU driver fastighetsbranschen.nu där vi berättar om just friheten, tryggheten och möjligheterna i branschen och och genom den hemsidan samt sociala medier och vårt Robloxspel så når vi en del unga människor. Men om vi tillsammans som bransch ur ett större perspektiv skulle göra gemensamma insatser så tror jag att vi skulle kunna få fler unga att känna att branschen kan vara något för dom. För det är känslan som är avgörande i ungas val och väljande. ” avslutar Tom Hansen.
Här kan du läsa en längre intervju om rapporten och här hittar du hela rapporten: Unga om fastighetsbranschen 2025. Har du frågor om rapporten eller vill veta mer om hur vi tillsammans kan hjälpas åt att berätta om vår bransch? kontakta Tom Hansen.